Vi byter sparplattform

Vi byter sparplattform och uppdaterar i samband med detta våra villkor. Bytet av sparplattform kommer att innebära en förbättrad kundupplevelse när du besöker oss digitalt. Som befintlig sparkund bibehåller du dina kontovillkor (2018-02) fram tills vi migrerar till den nya plattformen. Dina nya kontovillkor (2024-01) gäller från och med den 1 maj 2024. Observera att du även får ett nytt sparkontonummer och nya inbetalningsuppgifter från och med den 1 maj 2024. Du hittar dina nya inbetalningsuppgifter på Mina sidor.

Frågor och svar

Här har vi samlat svar på de frågor vi tänker kan väckas i samband med plattformsbytet. Hittar du inte svaret på din fråga, så är du varmt välkommen att kontakta vårt kundcenter på telefon 0770-17 77 70. För våra aktuella öppettider, se här.

Bytet av sparplattform är i linje med vår affärsidé att erbjuda enkla, lättillgänliga och prisvärda sparprodukter. I den nya plattformen kommer flera eftertraktade funktioner finnas tillgängliga, så att du kan utföra flera av dina bankärenden digitalt. Du kommer även ha möjlighet att ta del av viktig information och kommunicera med oss direkt på Mina sidor!

I samband med bytet till den nya sparplattformen så uppdaterar vi våra kontovillkor. Detta innebär att de nya kontovillkoren (2024-01) börjar gälla för dig som befintlig kund den 1 maj 2024. Du kommer även få ett nytt sparkontonummer och nya inbetalningsuppgifter, du hittar dessa på Mina sidor.

Du kan ta del av de nya kontovillkoren genom att klicka på länken, eller genom att besöka oss på sevenday.se/spara.

Som kund har du särskild rätt att kostnadsfritt frånträda ditt befintliga avtal före det att villkorsändringen träder i kraft. För att nyttja denna rätt, vänligen meddela oss senast den 29 april 2024 genom att kontakta vårt kundcenter via telefon eller brev.

Som ny kund välkomnar vi dig till den nya plattformen från och med den 11 mars 2024. Du påverkas således inte av plattformsbytet, men det kan vara bra att vara uppmärksam på att vi har parallella villkor på hemsidan under perioden 11 mars till 1 maj 2024 i samband med att du söker information.

Oavsett om du är ny eller befintlig kund, så loggar du enkelt in med ditt BankID via vår hemsida. I det fall du både har ett sparande hos oss och ett lån eller en kredit, så kommer du få välja vilket Mina sidor du vill besöka efter att du identifierat dig med BankID. 

Om ditt fasträntekonto löper ut innan den 1 maj 2024
Insatt kapital och ackumulerad ränta förs över till ditt rörliga SevenDay Sparkonto i samband med att bindningstiden löper ut. Du har därefter möjlighet att göra uttag, öppna ett nytt fasträntekonto, eller fortsätta spara till rörlig sparränta.

Om ditt fasträntekonto löper ut den 1 maj 2024 eller framåt
Ditt insatta kapital och din ackumulerade ränta överförs till ett nytt SevenDay fasträntekonto i den nya plattformen den 1 maj 2024. Du bibehåller gällande avtalad räntesats och löptid. Observera att möjligheten att göra uttag på ackumulerad ränta månadsvis utgår efter 1 maj 2024 då vi byter till kapitalisering av ränta på årsbasis.

Nej, bytet av datum för ränteutbetalningar påverkar inte beräkningsgrunden av den effektiva årsräntan.

Ja, du kan alltid välja att avsluta ditt sparande hos SevenDay Bank. Har du ett rörligt SevenDay Sparkonto så gör du detta kostnadsfritt genom att kontakta oss per telefon.

Särskild rätt för dig med kontovillkor (2018-02) att kostnadsfritt frånträda ditt befintliga avtal
Om du är befintlig kund med kontovillkor (2018-02) och innehar ett fasträntekonto som löper ut efter den 1 maj 2024, så har du särskild rätt att kostnadsfritt frånträda ditt befintliga avtal innan villkorsändringen träder i kraft. Detta innebär att du har rätt att avsluta ditt fasträntekonto i förtid innan bytet av kontovillkor träder i kraft den 1 maj 2024, utan att bli debiterad den uttagsavgift som är associerad med uttag i förtid. Med hänsyn till röda dagar och begränsade öppettider över påsk, ber vi dig meddela oss om du önskar nyttja denna rätt senast den 29 april 2024 via telefon eller brev.

Från och med den 1 maj 2024 gäller nedanstående inbetalningsuppgifter:

BG: 239-6513
OCR: ange ditt 12-siffriga kontonummer

Du hittar även dina inbetalningsuppgifter genom att logga in på Mina sidor.

Vänligen kontakta vårt kundcenter på telefon 0770 – 17 77 70, så hjälper vi dig. Förbered gärna så att du kan ange vilka inbetalningsuppgifter du använde dig innan du kontaktar oss, detta underlättar för oss när vi spårar din insättning.

Ja, dina befintliga insättning- och uttagskonton följer automatiskt med till den nya plattformen. Du behöver således inte vidta någon åtgärd.
Önskar du i framtiden ändra insättning- eller uttagskonto, så gör du detta enkelt på Mina sidor i den nya plattformen.

Ja, har du ett befintligt månadssparande via autogiro idag så följer detta automatiskt med till den nya plattformen. I den nya plattformen kan du välja ett datum för dragning mellan den 1:a och 28:e i månaden, vi gör alltid fyra dragningsförsök.

För dig som blivit kund innan den 11 mars 2024
Om du idag har valt ett datum efter den 28:e i månaden (den 29:e, 30:e eller den 31:a), så genomförs det första dragningsförsöket den 1:a följande månad, alternativt nästföljande bankdag.

Konto
Spara
Lån
Kredit
Kontakt