För att kunna utföra dina bankärenden är det viktigt att den senaste versionen av webbläsare och operativsystem är installerad på din enhet. Du behöver även ha ett utfärdat BankID. Nedan hittar du mer information och länkar för digital support.
Uppdatera till den senaste versionen
Leverantörernas support
Om du är osäker på vilken webbläsare du har så kan du ta reda på det genom att klicka här.
Tempot i samhället ökar, och tempot i teknikutvecklingen likaså. Den gör att vi ständigt möter nya utmaningar inom IT-säkerhet. Vi rekommenderar att du slår på automatisk uppdatering av din webbläsare samt att du använder senaste versionen av; Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari och Microsoft Edge.
För en säkrare webbplats pågår ett kontinuerligt arbete som innefattar bland annat versionshantering av webbläsare och operativsystem. Detta kan innebära att vi upphör med att stödja en icke uppdaterad (äldre) version av din webbläsare. För dig som kund minskar risken för att drabbas av intrång eller andra typer av säkerhetshot genom att använda någon av de senaste webbläsarna. Detta för att de generellt sett är säkrast. Banken testar kontinuerligt de senaste versionerna av webbläsare. Vi kan dock inte garantera att de är testade och godkända direkt efter lansering.
Microsoft har slutat utveckla webbläsaren Internet Explorer. Det innebär att den blir omodern och inte har stöd för dagens höga webbstandard. Det betyder inte att ditt program slutar att fungera, vi kan däremot inte garantera att den uppför sig som förväntat. Du kan ha kvar Internet Explorer som webbläsare i din dator. Däremot rekommenderar vi att du använder en annan webbläsare som standardwebbläsare. För att ändra webbläsare går du till Kontrollpanelen i din datorn under Ange dina standardprogram.
Om du inte har ett BankID eller Mobilt BankID, kontakta någon av bankerna som utfärdar BankID så hjälper de dig. Läs mer om BankID.
Problem med BankID?
Lösningar på de vanligaste problemen med BankID hittar du här: BankID support.
Under juni 2021 introduceras nya systemkrav för den mobila versionen av BankID. Det betyder att gamla versioner av Android och iOS inte längre stöds, eller kan användas med Mobilt BankID. Följande operativsystem påverkas – Android 5 (släpptes 2014), iOS 10 (släpptes 2016) och iOS 11 (släpptes 2017). Uppdaterade systemkrav går att läsa på Bank-ID:s hemsida.